Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Kwestie techniczne, konfiguracja i rozwiązywanie problemów z modemami GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA i HSUPA).

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

Witam!
Wykupiłem sobie abonament Play Online na probe i mam nastepujący problem.
Pingi na hsdpa mam w granicach 100-130, pingujac popularne stronki typu onet.

Kiedy gram w np Call of duty przez hamachi na serwerze kolegi, także jest to w miarę nisko w granicach 140, natomiast gdy chce zagrać na normalnych serwerach internetowych mam na nich pingi ~600. :szok:

Troche to dziwne, stronki internetowe chodza ładnie, a jak chce pograć w coś w necie to wyskakuje z pingiem 500-600???

Dodam że nie jest to problem przełączania sie na umts modemu, (bo robi to kiedy jest mały traffic), ponieważ wtedy grając u kumpla na serwerze tez mialbym wysokie pingi.

Ma ktoś jakiś pomysł dlaczego tak się dzieje??
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

kubix pisze:Kiedy gram w np Call of duty przez hamachi na serwerze kolegi, także jest to w miarę nisko w granicach 140, natomiast gdy chce zagrać na normalnych serwerach internetowych mam na nich pingi ~600. :szok:
To wyłącznie kwestia serwerów na których grasz. Hamachi to wirtualna sieć lokalna i dlatego pingi są niższe. Ogólnie rzecz biorąc internet mobilny nie nadaje się do internetowych gier FPS.
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

No głównie gram w sumie w mmorpg gdzie pingi do 700 sa nawet dopuszczalne, za to na przykładowym serwerze WoWa mam pink 1000-1200 a to juz troche przegięcie.

I kontrastowo w tym samym momencie pinguje sobie onet czy np strone komputronika i mam 110.....

Więc coś tu jednak jest nie tak.
Play Online + Hłuweji 169
Awatar użytkownika
tomekk55
Stały użytkownik forum
Posty: 97
Rejestracja: 2008-07-25, 07:44
Lokalizacja: EPZG

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: tomekk55 »

Gram w CSS przez Play Online, juz jakies 2 miesiące i nie jest źle. Pingi 110-130 ze skokami do 300-400
N82 & Play Online prepaid

http://i291.photobucket.com/albums/ll31 ... embers.png
member of symbianos.pl community
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

kubix a co ma piernik do wiatraka?
w wierszu poleceń pingujesz z uzyciem 32 bajtów danych.
Spróbuj za pomocą komendy -l z większymi rozmiarami, to zobaczysz ze jest ok
ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22031
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: ja.michal »

kubix pisze:na przykładowym serwerze WoWa mam pink 1000-1200 a to juz troche przegięcie.
Te serwery obsługują dużo ludzi i normalne, że tak duży ping. Jak napisał Blido, net komórkowy nie jest do gier dynamicznych.
AdiosAmigos pisze:Spróbuj za pomocą komendy -l z większymi rozmiarami, to zobaczysz ze jest ok
Największy rozmiar może być 65500. Ale tak dużego pingu nawet na neo 6 nie mogę zrobić, ba, nawet po sieci lokalnej limit czasu upłyną.
Proponuję coś koło 10240. Do tego -n 25 - to liczba ile pingów ma polecieć.
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

No, panowie niestety obaliłem waszą teorie i zszedłem z pingiem w ww grze do 400-450. :cwaniak:

Powód był błachy, po prostu nie mozna ufac napisom w magicznym programiku Play online, myślałem że skoro pisze HDSPA to faktycznie tak jest, ale jednak nie...
Po włączeniu ściągania dowolnego pliku ping w grze natychmiast spadł... :ok:

Ograniczyłem nawet w total cmd transfer do 5kB/s i nadal jest dobrze.
Ostatnio zmieniony 2009-02-23, 22:14 przez kubix, łącznie zmieniany 1 raz.
Play Online + Hłuweji 169
ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22031
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: ja.michal »

kubix, powody "schodzenia" z HSDPA na UMTS i przez to wysokie pingi są następujące:
1. Bardzo często w grach nie jest obierana aż tak duża ilość danych aby musiał działać HSDPA co za tym idzie "zeskakuje" na UMTS.
2. W Play jest upload na UMTS a tylko download na HSDPA. Modemy też mają tylko HSDPA (bez HSUPA). Powoduje to naprzemienne przełączanie się modemu z HSDPA na UMTS i odwrotnie mimo, że tego nie widać w managerach.
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

kubix pisze:Po włączeniu ściągania dowolnego pliku ping w grze natychmiast spadł... :ok:
I dlatego ja zawsze gdy gram w coś online włączam długie pingowanie serwera (najczęściej google.pl). Zwykle obniża to pingi. Zauważyłem że pingi są lepsze nawet wtedy gdy uTorrent coś wolno ściąga, lub tylko wysyła.
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

Blido, a to ciekawe, przetestuje :) google.pl mówisz najczęściej, a jest coś lżejszego?
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

AdiosAmigos pisze:google.pl mówisz najczęściej, a jest coś lżejszego?
Właściwie to nie ma różnicy co pingujesz, ja pinguję akurat google bo mam do ich serwa najniższy ping. Ustaw parametr pingowania -n np. na 500000 (trochę takie pingowanie będzie trwało) jak skończysz grę to po prostu zamkniesz okno cmd.
Awatar użytkownika
YaHooo
Guru bezprzewodowy
Posty: 17761
Rejestracja: 2008-01-02, 14:38
Lokalizacja: Białystok

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: YaHooo »

Blido pisze:Ustaw parametr pingowania -n np. na 500000 (trochę takie pingowanie będzie trwało)
Albo ping google.pl -t Wtedy pingować będzie w nieskończoność. Chyba, że wciśniesz Ctrl+C, albo zamkniesz okno CMD.
Pozdrawiam YaHooo :)
> FAQ < > Limitowanie TTL < > Filtrowanie MAC < > Limit - miniFAQ <
> Udostępnianie połączenia internetowego iPlus w trybie Ad-hoc < > Połączenie Ad-hoc <
(iPlus7GB-30%) + (Sierra Wireless AC881) + (HP Compaq nx7300) + (200m od BTS'a) = (600kB/s)
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

Blido, czyli najlepiej pingowac tam gdzie bede mial niajmnijszy ping? bo u mnie gugyl wywala ponad 200 :(
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

U mnie też sie to sprawdza, pinguje sobie yahoo z wielkoscią paczki 2048 i wszystko ładnie smiga.
Dzisiaj dla odmiany pingi w grach wspominanych wyżej nie przekroczyły 200, a utrzymywały sie raczej na poziomie 130-150.... :D
Wczorajsza zwyżka mogla byc więc związana albo a) ze śnieżycą, albo b) niedzielnym popołudniem - dużą ilością ludzi na łączu...
Play Online + Hłuweji 169
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

AdiosAmigos pisze:Blido, czyli najlepiej pingowac tam gdzie bede mial niajmnijszy ping?
Raczej tak. Chociaż prawdę mówiąc to nie zaobserwowałem różnic w pingu w grach w zalezności od tego jaki serwer pinguję.
kubix pisze:U mnie też sie to sprawdza, pinguje sobie yahoo z wielkoscią paczki 2048 i wszystko ładnie smiga.
Nie szkoda Ci transferu? Takie pingowanie generuje ruch około 4kB/s (ping w cmd jest sprawdzany jakieś 2 razy na sekundę) To tyle co pożera gra np. w CS :] . Ja pinguję z wielkościa paczki 8 bajtów, czyli 4 razy mniej niż domyslnie. W końcu chodzi tylko o to żeby podtrzymać transfer HSDPA (mój E220 przełącza się na HSDPA nawet przy najmniejszym ruchu, takim jak pingowanie serwera)
ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22031
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: ja.michal »

Blido, ale większa paczka pingu inaczej wpływa na łącze.
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

To znaczy?
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

Blido, zazdroszczę, u mnie hsdpa tez rusza dopiero od 2048 :(
poprawka: hsdpa rusza juz od 1100 bajtów :)
ale jednak e220 to e220, nie ma co, najlepszy sprzęt od huawei
Ostatnio zmieniony 2009-02-23, 20:52 przez AdiosAmigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

Używasz E160? Wnioskujesz to po kolorze diody? Może po prostu ten modem tak działa.
ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22031
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: ja.michal »

To znaczy?
No siłą rzeczy. Mniejsza paczka szybciej leci i nie potrzebuje np. HSDPA. Dasz większą to wolniej będzie nieco lecieć i często modem wtedy przełącza się na HSDPA.
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

Blido pisze:Wnioskujesz to po kolorze diody
Tak, a jak inaczej to sprawdzic?
Awatar użytkownika
Blido
Guru bezprzewodowy
Posty: 2969
Rejestracja: 2008-02-21, 23:30
Lokalizacja: WL

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: Blido »

ja.michal pisze:Dasz większą to wolniej będzie nieco lecieć i często modem wtedy przełącza się na HSDPA.
U mnie jak wczesniej pisałem, nawet najwolniejszy transfer leci po HSDPA. Wnioskuję tylko po zmieniajacym się kolorze diody (z niebieskiego na turkusowy) bo łączę się przez dial-up oraz różnicy pingu kiedy modem działa na UMTS (pierwsze pingowanie ma zawsze gorszy wynik, bo modem przełącza się na HSDPA z opóźnieniem)
AdiosAmigos pisze:Tak, a jak inaczej to sprawdzic?
Równie prosto chyba już tylko w menagerze :)

[ Dodano: 2009-02-23, 21:39 ]
Moje logi z cmd:

Kod: Zaznacz cały

Badanie onet.pl [213.180.138.148] z użyciem 8 bajtów danych:

Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=116ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=139ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=128ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=117ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=127ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=128ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=127ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=136ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=137ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=229ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=147ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=126ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=318ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=127ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=169ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=141ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=119ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=127ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=266ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=129ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=106ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=106ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=106ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=126ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=136ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=126ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=136ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=166ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=136ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=159ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=166ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=236ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=156ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=111ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=104ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=121ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=701ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=440ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=131ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=100ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=101ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=222ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=451ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=440ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=130ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=101ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=154ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=133ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=8 czas=170ms TTL=55

Statystyka badania ping dla 213.180.138.148:
    Pakiety: Wysłane = 50, Odebrane = 49, Utracone = 1 (2% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
    Minimum = 100 ms, Maksimum = 701 ms, Czas średni = 173 ms

Kod: Zaznacz cały

Badanie onet.pl [213.180.138.148] z użyciem 1024 bajtów danych:

Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=937ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=271ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=282ms TTL=55
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=293ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=272ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=272ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=292ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=282ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=281ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=265ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=275ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=271ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=264ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=280ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=270ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=274ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=275ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=263ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=280ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=262ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=300ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=334ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=262ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=272ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=274ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=272ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=280ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=370ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=271ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=302ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=341ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=312ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=278ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=279ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=285ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=285ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=286ms TTL=55
Upłynął limit czasu żądania.
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=281ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=268ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=260ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=297ms TTL=55
Odpowiedź z 213.180.138.148: bajtów=1024 czas=300ms TTL=55

Statystyka badania ping dla 213.180.138.148:
    Pakiety: Wysłane = 50, Odebrane = 48, Utracone = 2 (4% straty),
Szacunkowy czas błądzenia pakietów w millisekundach:
    Minimum = 260 ms, Maksimum = 937 ms, Czas średni = 295 ms
Przy rozmiarze paczki 2048 miałem 100% danych utraconych, ponieważ mam lejek do 16kb/s manipulacja parametrem -w nie pomogła.
Oba testy uruchomiłem w momencie kiedy modem działał na UMTS, i podczas obu przeszedł na HSDPA.
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

A mam jeszcze małe pytanko , nie chce juz zakladać nowego tematu.
W tej chwili mam zasięg modemu 4-5 kresek, jeżeli kupie sobie antenke to teoretycznie pingi powinny spaść, ale jak to jest w praktyce, faktycznie zejdą niżej?

Antene Playa powinienem mieć w odległości 1,5 góra 2 km według mapy, teren niezabudowany.
Play Online + Hłuweji 169
AdiosAmigos

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: AdiosAmigos »

kubix, Wg. mnie to nie ma sensu, bo pingi raczej nie spadną, na_pewno nie utrzymasz ponizej 100, taki juz jest intenet mobilny i nie zmienisz tego!

[ Komentarz dodany przez: ja.michal: 2009-02-27, 13:18 ]
Poprawa pisowni.
Ostatnio zmieniony 2009-02-27, 13:18 przez AdiosAmigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kubix
Początkujący użytkownik forum
Posty: 12
Rejestracja: 2009-02-22, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Dziwny jest ten (pingowy) świat.....

Post autor: kubix »

AdiosAmigos pisze:na_pewno nie utrzymasz ponizej 100
300 do 500 w godzinach szczytu mnie zadowoli ;)
Play Online + Hłuweji 169
ODPOWIEDZ