Codzienna przerwa na potrzeby billing

Kwestie techniczne, konfiguracja i rozwiązywanie problemów z modemami GSM (GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA i HSUPA).

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
S_beast
Początkujący użytkownik forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-02-16, 20:58
Lokalizacja: Wisła

Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: S_beast »

Dzień dobry,

jak wiadomo modem musi się* codziennie wyłączyć żeby operator zliczył transfery do billingu. Żeby nie odbywało się to o porze która mogłaby być dokuczliwa, ustawiłem w routerze do którego wpięty jest na stałe (poprzez huba z zasilaniem) modem codzienny restart routera w nocy kiedy nie korzysta nikt z internetu. Pięknie to działało i na bilingu widać było zliczanie zawsze o tej samej godzinie.
Gdy zmieniłem modem na Huawei E398 nagle okazało się, że mimo iż router restartuje się co noc, to modem się dodatkowo wyłącza po południu zawsze o tej samej porze. Dodatkowo w bilingu nie widać nocnego wyłączenia, a tylko to popołudniowe.
Czy modem LTE ma większą bezwładność niż poprzedni modem UMTS i może "nie zauważyć" że router się zrestartował i w związku z tym operator wymusza dodatkowe wyłączenie ?

Z góry dziękuję za wsparcie.

* - niektórzy mówią że nie musi, ale np. Polsat ma taki zwyczaj, jeśli się nie mylę.
Ostatnio zmieniony 2013-08-22, 14:08 przez S_beast, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Andrzejz78
Guru bezprzewodowy
Posty: 2222
Rejestracja: 2012-02-01, 14:46
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: Andrzejz78 »

S_beast pisze:modem musi sie codziennie wyłączyć
Czasami mam sesję aktywną po kilkadziesiąt godzin i nie zauważyłem żeby modem się rozłączał czy resetował
S_beast
Początkujący użytkownik forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-02-16, 20:58
Lokalizacja: Wisła

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: S_beast »

Panie Andrzeju poważnie > 24h?
U mnie w bilingu jest tak:
2013.08.21 17:19:02
2013.08.20 17:19:02
2013.08.19 17:19:02
2013.08.18 17:19:01
2013.08.17 17:19:02
Awatar użytkownika
Andrzejz78
Guru bezprzewodowy
Posty: 2222
Rejestracja: 2012-02-01, 14:46
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: Andrzejz78 »

S_beast pisze:Panie Andrzeju poważnie > 24h?
Dawno już nie utrzymywałem długich sesji ale dziś to sprawdzę
Awatar użytkownika
YaHooo
Guru bezprzewodowy
Posty: 17761
Rejestracja: 2008-01-02, 14:38
Lokalizacja: Białystok

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: YaHooo »

S_beast pisze:niektórzy mówią że nie musi, ale np. Polsat ma taki zwyczaj, jeśli się nie mylę.
Trochę dziwne jak dla mnie. Bo popatrz na taką sytuację. Masz bardzo dobry zasię, zabezpieczasz się tak aby na pewno modem nie stracił połączenia. Robisz 1 sesję na miesiąc i możesz ciągnąć ponad limit. A na to operator by sobie nie pozwolił, bo to prosta droga do ciągnięcia ponad limit. W Plusie kiedyś, kiedyś dawno temu było to możliwe. Ale teraz już nie.
Pozdrawiam YaHooo :)
> FAQ < > Limitowanie TTL < > Filtrowanie MAC < > Limit - miniFAQ <
> Udostępnianie połączenia internetowego iPlus w trybie Ad-hoc < > Połączenie Ad-hoc <
(iPlus7GB-30%) + (Sierra Wireless AC881) + (HP Compaq nx7300) + (200m od BTS'a) = (600kB/s)
S_beast
Początkujący użytkownik forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-02-16, 20:58
Lokalizacja: Wisła

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: S_beast »

Niektórzy pewnie nie wiedza co mówią, bo inna sprawa mieć podłączony cały czas modem do komputera lub routera i mówić że się było podłączonym cały czas, a inna mieć podgląd logów, które pokazują ewidentnie, że jednak w którymś momencie na kilka sekund bądź dłużej modem się jednak rozłączył.
Ciekawsza sprawa robi się jak można podglądnąć kilkudniowe zapisy i wychodzi, że jednak dzieje się to co 24h z dokładnością do kilku sekund.
Tymczasowo wypnę modem z huba, bo być może dostęp do zasilania niezależnego od routera powoduje, że "czuje się wolny" i może robić co chce i kiedy chce.
Awatar użytkownika
Andrzejz78
Guru bezprzewodowy
Posty: 2222
Rejestracja: 2012-02-01, 14:46
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: Andrzejz78 »

Wydaje mi się że operator monitoruje/zlicza transfer na bieżąco Dowodem na to jest przerwanie dostępu do neta po przekroczeniu limitu o różnych porach dnia Gdyby operator zliczał o jednej porze to tylko o tej porze mógłby blokować net a tak na pewno nie jest
S_beast
Początkujący użytkownik forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-02-16, 20:58
Lokalizacja: Wisła

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: S_beast »

Jestem już po pierwszym dniu testowania bezpośredniego podłączenia modemu do routera bez pomocy huba i wyłączył się jak chciałem w nocy, za to nie wyłączył się po 17, po raz pierwszy od kliku dni. Nie wiem jak inni operatorzy, ale ja testowałem to na dwu modemach w Cyfrowym Polsacie i on wg danych które posiadam potrzebuje tego wyłączenia co dobę.
Awatar użytkownika
YaHooo
Guru bezprzewodowy
Posty: 17761
Rejestracja: 2008-01-02, 14:38
Lokalizacja: Białystok

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: YaHooo »

S_beast pisze:Niektórzy pewnie nie wiedza co mówią,
Jestem ciekaw, dlaczego wypowiadasz się tak autorytatywnie. Jesteś od operatora, czy masz może tam jakieś wejcśia? Podaliśmy Ci razem z Andrzejz78 powody dlaczego tak być nie może.
Andrzejz78 pisze:Dowodem na to jest przerwanie dostępu do neta po przekroczeniu limitu o różnych porach dnia
I to nawet podczas aktywnego połączenia z internetem.
S_beast pisze:Nie wiem jak inni operatorzy, ale ja testowałem to na dwu modemach w Cyfrowym Polsacie i on wg danych które posiadam potrzebuje tego wyłączenia co dobę.
Tylko inna sprawa to zapis do logów które mogą użytkownicy odczytywać. A inna sprawa liczenie limitu na potrzeby wewnętrzne systemu. Oczywistym jest, że zapis do bazy danych po każdym pobranym bajcie dla każdego aktywnego klienta zajeździł by system raz dwa. Dlatego zapis do logów następuje np co minutę, czy nawet na końcu sesji. Ale system musi wiedzieć na bieżąco jakie ma użytkownik zużycie danych. Po to aby w dowolnym momencie mógł nałożyć limit, czy zacząć naliczać dodatkową opłatę za przekroczony limit. Sprawdź czy jak przekroczysz limit ale się nie rozłączysz to nie spadnie Ci prędkość pobierania. Sądzę, że będziesz miał niespodziankę ;)
Pozdrawiam YaHooo :)
> FAQ < > Limitowanie TTL < > Filtrowanie MAC < > Limit - miniFAQ <
> Udostępnianie połączenia internetowego iPlus w trybie Ad-hoc < > Połączenie Ad-hoc <
(iPlus7GB-30%) + (Sierra Wireless AC881) + (HP Compaq nx7300) + (200m od BTS'a) = (600kB/s)
S_beast
Początkujący użytkownik forum
Posty: 14
Rejestracja: 2011-02-16, 20:58
Lokalizacja: Wisła

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: S_beast »

YaHooo pisze:Jestem ciekaw, dlaczego wypowiadasz się tak autorytatywnie. Jesteś od operatora, czy masz może tam jakieś wejcśia? Podaliśmy Ci razem z Andrzejz78 powody dlaczego tak być nie może.
To nie ja jestem autorytatywny, ale osoby które mogą chcieć polemizować nie mając ku temu argumentów. Przepraszam jeśli tak to zabrzmiało, ale podałem tylko prawdopodobną graniczącą z pewnością sytuację, gdy z jednej strony wypowiada się osoba, która ma dane "na oko", a z drugiej ta z logami.
Powołałem się na potrzebę rozłączenia do bilingu, bo nie przychodzi mi do głowy (wiedzę mam ograniczoną) inny powód dla którego operator mógłby mi co 24h rozłączać połączenie. Fakt faktem, CP tak mi robi, na dwu różnych kartach SIM i na dwu różnych modemach, ale nie odrzucam za niemożliwe przypadku gdyby komuś innemu z CP tak się nie zdarzało. :D

Muszę zweryfikować teraz przez kilka dni stabilność pracy modemu zasilanego bez pośrednictwa huba, ale jak widać nie zawsze hub jest rozwiązaniem problemów. Czasami jest ich powodem.

W CP przekroczenie limitu transferu skutkuje rozpoczęciem naliczania dalszego transferu wg odrębnej stawki, lub wyłączeniem kompletnie internetu gdy tak ustali się podczas podpisywania umowy.

[ Komentarz dodany przez: YaHooo: 2013-08-24, 15:35 ]
<a href="http://www.bez-kabli.pl/viewtopic.php?p=59341#59341">Panie i Panowie tniemy cytaty!</a>
Ostatnio zmieniony 2013-08-24, 14:35 przez S_beast, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
YaHooo
Guru bezprzewodowy
Posty: 17761
Rejestracja: 2008-01-02, 14:38
Lokalizacja: Białystok

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: YaHooo »

S_beast no :ok:
S_beast pisze:Powołałem się na potrzebę rozłączenia do bilingu, bo nie przychodzi mi do głowy (wiedzę mam ograniczoną) inny powód dla którego operator mógłby mi co 24h rozłączać połączenie.
A sprawdziłeś może czy po tym rozłączeniu się masz inny adres IP? Trzeba by sprawdzić jaki jest czas dzierżawy adresu IP, być może te rozłączenie jest właśnie związane z tym, że IP jest przydzielany na 24h.
S_beast pisze:Fakt faktem, CP tak mi robi, na dwu różnych kartach SIM i na dwu różnych modemach, ale nie odrzucam za niemożliwe przypadku gdyby komuś innemu z CP tak się nie zdarzało. :D
Raczej mało możliwe, ale kto tam wie. Być może to jest zależne od rejonu, ale niekoniecznie musi tak być.
S_beast pisze:W CP przekroczenie limitu transferu skutkuje rozpoczęciem naliczania dalszego transferu wg odrębnej stawki, lub wyłączeniem kompletnie internetu gdy tak ustali się podczas podpisywania umowy.
Właśnie dlatego napisałem o tym, że jednak operator powinien znać zawsze wartość transferu w ciągu okresu rozliczeniowego. Jeśli by to się działo co 24h to można by było sobie przez cały dzień pociągnąć ponad limit. A z doświadczenia wiadomo, że cięcie prędkości czy też naliczanie kasy za nadmiarowe dane są z chirurgiczną dokładnością wykonywane...
Pozdrawiam YaHooo :)
> FAQ < > Limitowanie TTL < > Filtrowanie MAC < > Limit - miniFAQ <
> Udostępnianie połączenia internetowego iPlus w trybie Ad-hoc < > Połączenie Ad-hoc <
(iPlus7GB-30%) + (Sierra Wireless AC881) + (HP Compaq nx7300) + (200m od BTS'a) = (600kB/s)
key
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 9565
Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
Lokalizacja: Nürnberg

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: key »

Andrzejz78 pisze:Wydaje mi się że operator monitoruje/zlicza transfer na bieżąco
Zlicza na paczki - majac ustawiona maksymalna wielkosc jednej paczki. Przyklad z mojego biingu.

Kod: Zaznacz cały

01.08.2013	12:36:16	internet.de	536 KB	0,0000 €
01.08.2013	13:05:46	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	13:16:52	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	13:29:03	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	13:40:07	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	13:53:10	internet.de	3,99 MB	0,0000 €
01.08.2013	14:04:15	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	14:16:14	internet.de	3,99 MB	0,0000 €
01.08.2013	14:29:22	internet.de	4 MB	0,0000 €
01.08.2013	14:33:30	internet.de	57 KB	0,0000 €
YaHooo pisze:Jeśli by to się działo co 24h to można by było sobie przez cały dzień pociągnąć ponad limit.
Rozlaczanie co 24h ma inny powod - operator broni sie w ten sposob przed okupacja IP i stawianiem serwerow.
Nie pomagam na PW.
Awatar użytkownika
YaHooo
Guru bezprzewodowy
Posty: 17761
Rejestracja: 2008-01-02, 14:38
Lokalizacja: Białystok

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: YaHooo »

key pisze: Zlicza na paczki - majac ustawiona maksymalna wielkosc jednej paczki. Przyklad z mojego biingu.
No to już wszystko jasne.
key pisze: Rozlaczanie co 24h ma inny powod - operator broni sie w ten sposob przed okupacja IP i stawianiem serwerow.
W sumie racja. Chociaż np. w Plusie nie zaobserwowałem takiego rozłączania. Ale tu z kolei nie mam "pełnego" zewnętrznego IP dostępnego z zewnątrz, więc serwera nie mogę postawić.
Pozdrawiam YaHooo :)
> FAQ < > Limitowanie TTL < > Filtrowanie MAC < > Limit - miniFAQ <
> Udostępnianie połączenia internetowego iPlus w trybie Ad-hoc < > Połączenie Ad-hoc <
(iPlus7GB-30%) + (Sierra Wireless AC881) + (HP Compaq nx7300) + (200m od BTS'a) = (600kB/s)
Awatar użytkownika
Andrzejz78
Guru bezprzewodowy
Posty: 2222
Rejestracja: 2012-02-01, 14:46
Lokalizacja: Lubelskie

Re: Codzienna przerwa na potrzeby billing

Post autor: Andrzejz78 »

U mnie sesja trwa już drugą dobę bez sekundy przerwania Adres IP ciągle jest taki

Obrazek
ODPOWIEDZ